• Status quo arbeidsmarkt moet doorbroken worden



STATUS QUO ARBEIDSMARKT MOET DOORBROKEN WORDEN

Ron Arendonk van A Priori ziet in aantrekkende markt kansen voor professionele werving & selectiebureaus
 
ZEIST - De kredietcrisis laat ook zijn sporen na onder werving & selectiebureaus. Bedrijven durven als gevolg van de crisis geen keuze te maken als het gaat om het aantrekken van nieuw personeel en werknemers kiezen omwille van een schijnzekerheid om te blijven zitten waar ze zitten. Als het ware is er een soort van status quo ontstaan op de arbeidsmarkt. Maar zowel bedrijven als kandidaten moeten zich niet door angst laten leiden volgens Ron Arendonk van A Priori, bureau voor werving en selectie en interim management in Zeist.

Bedrijven zouden juist nu op zoek moeten gaan naar mensen die het verschil kunnen maken. Het einde van de crisis is in zicht en de krapte op de arbeidsmarkt voor goed opgeleid personeel zal de komende jaren structureel blijven toenemen. “Bedrijven die nu niet durven te investeren in nieuw personeel, lopen een groot risico straks de slag te missen.”

Bedrijven - van groot tot klein - aarzelen als het gaat om het aannemen van nieuw personeel. Ten onrechte volgens Ron Arendonk van A Priori. Bedrijven moeten in de startblokken staan om van de economische opgang te profiteren. En juist nu de beste mensen binnenhalen.  “Helaas liggen de prioriteiten van veel bedrijven nog steeds bij winstoptimalisatie voor aandeelhouders in plaats dat er op doordachte wijze wordt geïnvesteerd in de continuïteit van de onderneming”.

Voorzichtig

Waar wel vacatures zijn denken werkgevers dat ze vanwege de oplopende werkloosheid eenvoudig aan geschikt personeel kunnen komen. Maar met een werkeloosheidspercentage van 4,9% is de werkloosheid in Nederland nog steeds historisch laag, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek . Daar komt bij dat als gevolg van de kredietcrisis de dynamiek uit de arbeidsmarkt verdwenen is. “Door de kredietcrisis is het vinden van geschikte kandidaten eerder moeilijker dan makkelijker geworden. Goede potentiële kandidaten zijn voorzichtiger geworden”, stelt Ron Arendonk.

Het is niet de werkwijze van A Priori om af te wachten welke kandidaten er reageren op een vacature die op internet of in een krant is geplaatst. Laat staan dat via deze kanalen de juiste kwalitatieve kandidaten mogen worden verwacht. “Wij gaan met onze eigen methodes specifiek op zoek naar passende kandidaten. Het is onze overtuiging dat de beste kandidaten waarschijnlijk een goede baan hebben, wellicht zelfs bij de concurrent. Op zich hebben ze het goed naar hun zin en zijn nog niet zo ver dat ze al actief aan het solliciteren zijn. Maar ze staan wel open voor een nieuwe uitdaging. De latent werkzoekende eigenlijk. De specifieke benadering van A Priori is vaak de stimulans die nodig is om hun interesse te wekken.”

A Priori heeft daarvoor wel het volle commitment nodig van opdrachtgevers. Het vinden van de best beschikbare kandidaat vraagt om specifieke kennis en ervaring. Het werving & selectiebureau uit Zeist ondervindt veel hinder van opdrachtgevers die op no cure no pay basis willen werken en een opdracht bij meerdere bureaus uitzetten. Alleen degene die een kandidaat levert, krijgt een honorarium. Bedrijven denken op deze wijze hun kansen te vergroten en het financiële risico te beperken. Maar niets is minder waar, volgens de directeur van A Priori. “Deze werkwijze is opportunistisch en leidt tot veel teleurstellingen voor alle partijen. Goedkoop blijkt ook hier vaak duurkoop te zijn.” 

Trouwe klanten

A Priori doorstaat de huidige crisis goed. “Dat hebben we te danken aan onze trouwe klanten. Ze gunnen ons opdrachten, omdat ze onze toegevoegde waarde zien.” In de branche heeft de crisis echter onvermijdelijk grote gevolgen. Het aantal bureaus is gehalveerd sinds het uitbreken van de crisis. Ron Arendonk verwacht dat in de komende maanden nog een fiks aantal bureaus zal verdwijnen of zal moeten inkrimpen. Arendonk juicht de grote schoonmaak onder werving & selectiebureaus toe na de wildgroei in de afgelopen jaren. “Het biedt ons de kans om weer gewoon ons werk te doen.” Bureaus kwamen in de economisch gezien goede jaren met beloftes die ze niet konden waarmaken. Dat heeft de sector de afgelopen jaren behoorlijk parten gespeeld. Het vak is daardoor gedevalueerd. Bureaus die de huidig crisis overleven doen dat vanwege hun professionaliteit, zegt de directeur van A Priori. Ron Arendonk heeft ruim twintig jaar ervaring met het rekruteren van personeel. De laatste twaalf jaar als zelfstandig ondernemer. Het is de ervaring die telt. 

Een goede werving & selectie procedure vraagt om vakmanschap; kennis van de arbeidsmarkt, het inzetten van de juiste wervingskanalen, het creëren van een positief imago van de werkgever die nieuw personeel wil aannemen en gedegen advisering aan de opdrachtgevers. En daarnaast ook het kunnen identificeren van de juiste doelgroep, het kunnen selecteren van de juiste kandidaten en een goede begeleiding tijdens het hele selectieproces.

Toegevoegde waarde

De opdrachtgevers van A Priori zijn banken en verzekeraars, dienstverleners in de telecomsector, software bedrijven en ondernemingen in de retail branche. Sectoren die elk afzonderlijk een uitdagende periode tegemoet gaan. Het komt aan op kennis, ervaring, inventiviteit en creativiteit om deze klanten adequaat van dienst te kunnen zijn.

Deze publicatie is o.a. verschenen op:
www.HRBase.nl
www.ManagementTeam.nl

 

 


Ron Arendonk Jack Bezemer Jeroen de Visser